Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

10 Ogos 2012

Iklan Raya Yang Menyentuh Hati

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...


Sempena sambutan raya yang bakal menjelang tiba tak lama lagi, semakin banyak iklan berkaitan raya yang disiarkan di kaca tv. Seperti kebiasaannya, iklan Petronas antara yang menarik perhatian ramai. Tapi bagi aku, ada satu iklan ni yang berjaya buat aku rasa sebak, terharu and sedih. Aku yakin ramai yang dah tengok. Iklan ni daripada syarikat beras yer kawan-kawan iaitu Bernas. Kebetulan malam tadi, aku sempat tengok iklan ni kat tv. Tapi macam biasa la kan, iklan yang disiarkan kat tv dah banyak potong. Ada la dalam tiga or empat minit daripada versi panjang yang dapat ditonton di youtube. Walaupun dah banyak potong, iklan tu tetap meninggalkan kesan yang mendalam kepada penontonnya termasuk la aku. Huhu.


Memang sedih sebab iklan tu mengisahkan tentang dua orang anak yatim kurang upaya (Ahmad & Fizi) yang berusaha untuk balik ke Segamat untuk berjumpa dengan ibu kepada Ahmad yang telah pun meninggal dunia. Kesian tengok dorang. Kena kencing dengan pemandu teksi pulak tu. Nak beli tiket bas, tiket habis. nak beli tiket train, tiket ada satu je pulak. Sudahnya terpaksa tumpang lori yang kebetulan nak ke Segamat jugak. Mujur uncle tu baik tumpangkan dorang walaupun pada awalnya dia nak halau dorang. Part yang paling sedih, masa pagi raya tu. Dorang mandi kat masjid. Ahmad tolong butangkan baju Fizi. Yang Fizi pulak tolong pakaikan songkok Ahmad. Then, dorng pun pergilah ke kubur mak Ahmad. Habis...


Bila tengok iklan ni, aku rasa bersyukur. Bersyukur kerana tidak mengalami nasib seperti yang dialami oleh dua watak utama iklan tu. Jadi anak yatim pada usia yang masih mentah dan masih tidak mampu untuk mencorak jalan hidup sendiri. Walaupun arwah mak aku meninggal masa umur aku baru 8 tahun, tapi aku tetap bersyukur sebab aku masih punya ayah untuk menjaga aku dan adik beradik. 


Ya, memang kehidupan sedikit berbeza dengan ketiadaan seorang ibu bagi kanak-kanak yang baru nak belajar erti hidup. Tapi, syukur aku punya abah yang sentiasa menjaga kebajikan kami adik beradik. Walaupun akhirnya abah pergi juga meninggalkan aku buat selamanya, aku tetap rasa bersyukur. Bersyukur disebabkan abah pergi setelah aku mampu untuk menguruskan diri dan adik beradik yang lain. Tak dapat aku bayangkan kalau ditakdirkan abah pergi sebelum aku sempat berdikari. Bersyukur kerana dapat merasa kasih sayang seorang ayah untuk tempoh yang panjang. Bersyukur kerana abah banyak mengajar aku perkara-perkara yang sangat berguna untuk dijadikan bekalan hidup di kemudian hari sejak aku kecik lagi. 


Dan harini aku sedar, betapa bertuahnya aku satu masa dulu jika dibandingkan dengan anak-anak yatim yang terpaksa tinggal jauh dari keluarga kerana ketiadaan ibu bapa. Sebelum ni, aku selalu rasa nasib aku malang. Selalu rasa terpinggir bila tengok kawan-kawan jalan dengan ibu dorang. Selalu rasa sedih sebab dah takde mak macam kawan-kawan lain. Terasa bodohnya aku berfikiran macam tu. Hurrrrmmm... Betapa bertuahnya aku kerana punya ayah yang menjaga aku dari kecik sampai besar. Walaupun mak dah takde, sekurang-kurangnya abah masih ada. Bertuahnya aku kerana tidak merasa duduk berjauhan dari saudara mara. Sememangnya aku bertuah. Cuma aku yang tak nampak semua tu. Haiisshhh.. 


Ok la.. Ter"panjang" la pulak aku melalut harini. Adeh.. Apa nak jadi la ni.. Huhu. Bagi yang belum menonton iklan ni, silakan la yer tengok kat bawah ni. Iklan yang sangat best dan kreatif. Tahniah kepada insan yang mencipta/mereka/menerbitkan iklan yang boleh membuatkan penonton mengalirkan air mata. Huhu.





Nota Cik Rimau : Tadi Cik Rimau tunjuk kat kawan-kawan office iklan ni. And hampir kesemua yang tengok iklan ni menangis. Hehe. Hebat jugak aura iklan ni yer.. :p

5 ulasan:

amry berkata...

untuk kaum perempuan sure nangis la rasanya....sedih kott

Mohamadazhan.com berkata...

selamat hari raya cik rimau...balik kg hati2

Suhami Ahmad berkata...

bila atok tonton semula di youtube, atok tak sedar air mata dah mengalir....

syukur atok masih ada mak ayah...

kay_are berkata...

memang ramai yang cakap iklan ni memang menyentuh ati.. pandai orang yang wat iklan ni..

Cik Rimau berkata...

amry : hehe.. cik rimau xnangis.. sedih tgok je.. hehehe

azhan : hehe.. terima kasih.. :p

atok : hurmm.. cik rimau xbertuah cam atok.. huhu

kr : yup.. kreatif la idea die nk bg org rase sedih.. huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...