Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

15 Oktober 2015

Kau Irama di Jiwaku [21]

HARI ini adalah hari di mana Adriana dan Adli patut membuat persediaan untuk menempah tempat percutian untuk percutian The Result dan peminat-peminat mereka. Awal-awal pagi lagi Adli sudah menelefonnya untuk mengingatkan tentang hal ini. Adriana sudah pun bersiap. Dia menunggu Adli untuk menjemputnya. Peminat The Result memilih untuk mengadakan percutian di Pulau Pangkor. Seramai tiga puluh orang peminat telah dipilih untuk menyertai percutian itu. Sebenarnya, hanya lima belas orang sahaja. Tetapi, mereka boleh membawa seorang rakan atau saudara mara untuk pergi bersama. Dan, seperti yang dijanjikan Adli dan Adrianalah yang akan menguruskan hal penginapan dan aktiviti.

“Yana, nanti kalau lapar, makan ni dengan Adli,” Datin Maznah menghulurkan bekal yang diisi dalam beg plastik. Bimbangkan anak daranya. Pasti mereka akan pulang lewat. Maklum sajalah, perjalanan yang bakal dilalui mereka agak jauh.

“Apa ni, Ibu?” soal Adriana.

“Buah je, Yana. Jangan lupa makan,” pesan Datin Maznah.

Adriana tersengih-sengih. Ibunya memang seorang baik. Sentiasa mengutamakan anak-anak dan suami tidak kira apa jua keadaan. Untung mereka sekeluarga.

“Yana.. tu! Adli dah sampai.”

Kelihatan Adli keluar dari keretanya.. Dia berjalan memasuki pagar yang terbuka luas. 

“Assalamualaikum, mak cik,” sapa Adli sambil bersalaman dengan Datin Maznah. 

“Waalaikumussalam. Lee dah makan?” soal Datin Maznah ramah.

“Dah, mak cik. Lee makan kat rumah tadi. Nak bawak Yana terus pergi pagi ni. Nak jual kat Siam,” usik Adli. Bibirnya mengukir senyum nakal. 

“Ada hati nak jual aku. Tampar kang, nak?” marah Adriana.

Ibunya cuma menggeleng melihat kelakuan Adriana dan Adli. Adli masih tersenyum.

“Dahlah tu. Pergi cepat, balik pun cepat,” celah Datin Maznah.

“Naik kereta akulah. Kalau naik kereta aku, boleh bukak bumbung. Boleh ambil angin laut,” cadang Adriana.

Adli mengangguk. Mereka bersalaman dengan Datin Maznah. Adli meletakkan keretanya ke dalam garaj rumah Adriana. Adli menyambut kunci kereta Adriana dan memulakan pemanduan. Suasana mula diterjah sepi. Tiada kata yang terkeluar di saat perjalanan baru dimulakan. Masing-masing diam. Rasa kekok mula mengambil tempat.

“Dah pilih chalet ke?” tanya Adriana. Dia cuba menyembunyi rasa canggung yang sudah mula menapak. Dia ingin menghapuskan tembok yang baru tercipta.

“Dah. Ada tiga tempat. Tapi, kena tengok keadaan tempat tu dulu. Tak payah pergi Pangkor. Kita pergi Lumut je, tengok katalog,” jawab Adli. Dia masih fokus dengan pemanduannya.

“Apa nama chalet yang korang pilih tu?” Adriana semakin ingin tahu.

“Kitorang pilih Seagull, Pangkor Laut Resort.. lagi satu, apa eh?” Adli cuba mengingat. Mulutnya terkumat-kamit seolah-olah sedang membaca mentera. “Ohh! Lagi satu, Pangkor Village,” jawab Adli tergelak kecil.

“Maknanya, kena pilih salah satulah kan?” soal Adriana.

“Ha’ah. Kena pilih salah satulah. Tak tahu mana satu nak pilih,” balas Adli. 

“Jauhlah nampaknya perjalanan kita. Sini ke Lumut,” Adriana menyandarkan kepalanya pada tempat duduknya. 

Punat radio ditekan. Adriana mencari-cari CD yang tersimpan kemas. Satu persatu CD itu dibeleknya. Adli di sebelah hanya diam memerhati. CD yang tertulis ‘hits’ dikeluarkan daripada sarungnya. Dimasukkan pada tempat pemain CD di radio itu. Butang start ditekan.Lagu Di Sampingmu nyanyian kumpulan The Divine Master memenuhi segenap ruang kereta itu. Adriana masih lagi bersandar. Adli tersenyum. Dia ikut menyanyi lagu tersebut, membuatkan Adriana tidak jadi melelapkan mata. Dia terasa seperti Adli menyanyikan lagu itu buat dirinya. Kata-kata Adrian kembali bermain di telinganya. Entah-entah Adli. Takkanlah!




SETELAH hampir tiga jam, mereka sampai di Lumut. 

“Nak parking dekat mana?” soal Adli sambil memerhati di sekeliling. 

“Kat depan tu,” balas Adriana sambil menunjukkan tempat dimana dipenuhi dengan deretan kedai yang nampak kemas. 

Kawasan di sekitar Bandar Lumut memang menarik perhatian para pengunjung. Banyak tempat yang membolehkan mereka mengambil gambar. Setelah meletakkan kereta di tempat letak kereta yang betul, mereka melangkah keluar dari kereta itu.

“Kat mana eh, tempat ejen pelancongan ni?” Adli berjalan beriringan dengan Adriana. 

Kedai-kedai yang menjual barangan runcit, pakaian dan hasil laut yang telah dikeringkan memenuhi sisi bangunan setingkat itu. Mereka masuk ke dalam sebuah kedai yang menjual barangan untuk dijadikan cenderamata. Kelihatan seorang lelaki sedang sibuk mengelap cenderamata yang diperbuat daripada kayu dengan berhati-hati.

“Encik, saya nak tanya. Kat mana tempat ejen pelancongan kat sini?” soal Adli ramah.

“Oh.. itu. Encik keluar daripada kedai ni, encik masuk ke kanan. Nanti encik nampak kain rentang. Dekat situlah,” jawab lelaki itu.

Setelah mengucapkan terima kasih, Adli dan Adriana menghayun langkah ke sebuah lot yang agak besar di dalam bangunan itu. Terdapat beberapa buah pejabat kecil untuk ejen-ejen pelancongan di situ.

“Assalamualaikum,” sapa satu suara dari belakang.

Adli dan Adriana menjawab salam itu serentak.

“Boleh saya bantu?” soal lelaki yang berusia itu, mungkin usianya dalam empat puluhan.

“Kami nak cari ejen pelancongan. Nak tempah tempat untuk percutian ke Pulau Pangkor,” jawab Adli.

“Saya pun salah seorang ejen kat sini. Apa kata kita masuk berbincang dulu? Nanti kalau encik berminat dengan pakej yang kami tawarkan, encik boleh buat tempahan terus. Nama pak cik, Hassan. Panggil je Pak Cik Hassan,” ujar lelaki itu. 

Pintu pejabat itu dibuka setelah mereka bersalaman. Mereka masuk. 

“Duduklah encik, cik,” pelawa lelaki itu. “Encik dengan cik nak buat vacation untuk apa? Honeymoon?” soal Pak Cik Hassan lagi. 

Adriana dan Adli tersedak. Masing-masing malu untuk bertentang mata.

“Bukan. Sebenarnya, nak buat percutian, ala hari keluarga,” Adli bersuara memberitahu perkara sebenar. 

Pak Cik Hassan mengangguk-angguk sambil tersenyum. Sebuah fail dikeluarkan dari rak fail di atas mejanya. Fail itu diselak berhati-hati. Adli dan Adriana diam memerhati.

“Maaflah ya. Pak cik ingat kamu ni dah kahwin. Berapa orang?” tanya Pak Cik Hassan.

“Ehh.. Tak apa pak cik. Hmm.. Dalam empat puluh lima orang. Actually, belum confirm lagi, tapi takpe. Semuanya nanti under empat puluh lima orang,” jawab Adriana.

“Kalau boleh, boleh tak berikan pak cik butiran terperinci pasal percutian ni?”

“Macam ni, kami nak buat aktiviti air, outdoor, indoor. Kami kalau boleh nak guna chalet ke, or resort. Hotel pun boleh,” Adli menerangkan.

“Sebenarnya pak cik, kami dah ada shortlist untuk tempat-tempat ni. Seagull, Pangkor Laut Resort dengan Pangkor Village. Kami nak percutian selama empat hari. Pergi hari Sabtu, mungkin dalam tengah hari, sampai hari Selasa pagi minggu depannya. Tapi, kami nak buat research dululah. Antara tiga tempat ni, mana satu yang selesa, ada semua facilities, ada kemudahan nak buat aktiviti laut and so on. Pasal harga, tak ada masalah. Kami nakkan tempat yang ada privasi, ada kenderaan untuk disewa,” tambah Adriana panjang lebar. 

“Sebenarnya ada banyak tempat yang ada kemudahan tu semua. Nak main ping pong ke, snuker, bola tampar, semua boleh. Kalau nak berkayak, naik banana boat, snorkelling, pusing-pusing pulau naik bot ataupun nak menyewa kenderaan pun boleh. Semua ada dekat sana. Tapi, pak cik rasa kalau nak bilik untuk orang ramai, Pangkor Island Beach Resort, sesuai. Banyak bilik. Ada Lanai Room di Pacific Wing, Ocean Wing dan Garden Wing. Boleh pilih mana-mana, semua boleh muatkan ramai orang,” ujar Pak Cik Hassan. 

Adli dan Adriana berfikir-fikir. 

“Boleh kami tengok katalog?” soal Adli. 

Pak Cik Hassan menghulurkan dua keping brochure yang berbeza-beza. Mereka membaca segala yang tertulis pada brochure itu. Sesekali mereka berbincang. 

“Macam nilah, pak cik. Kami nak booking lima belas buah bilik di Ocean Wing, dengan tujuh kat Lanai Pacific Wing. Boleh?” tanya Adli setelah dia mendapat kata putus, setelah berbincang dengan Adriana.

“Boleh, boleh. Tak ada masalah. Tapi, pak cik kena tengok dulu bila ada free. Pak cik akan cuba cari time untuk bulan ni jugak. Tunggu sekejap, ya,”

Pak Cik Hassan keluar daripada pejabatnya untuk menghubungi seseorang. Adli masih dengan katalog-katalog di tangan. 

“Lanai room ni, cantik,” puji Adriana. “Baiknya korang.”

“Sebab.. kalau tak ada family, fans, kitorang takkan ada on top macam hari ni. Ni sikit je. Kalau ada rezeki lebih nanti, bawak ke luar negara pulak. In shaa Allah.”

Adriana tersenyum. Baik betul The Result ni. Akhirnya persetujuan dibuat. Setelah menetapkan tarikh percutian mereka, Adriana mengajak Adli berjalan-jalan di sekitar bandar Lumut. Nasib mereka baik. Percutian itu akan diadakan pada minggu hadapan, memandangkan mereka ingin mengadakan percutian secepat mungkin. 

Bandar Lumut hanyalah sebuah bandar kecil, tetapi menarik. Terdapat pelbagai kedai dan bangunan yang dibina untuk kemudahan penduduk di situ. Kedai-kedai dan bangunan di situ terdiri daripada bank, restoran, kedai menjual pakaian serta peralatan seharian, kedai menjual cenderamata dan hotel. Mereka berjalan dan terus berjalan. Tanpa disedari, mereka sampai di dataran depan Hotel Putra. Terdapat ramai pengunjung yang duduk di situ. Dataran itu menghadap hamparan laut yang biru.

“Lamanya tak dapat tengok laut,” Adli bersuara sambil mendepangkan kedua-dua tangannya.

“Aku pun sama. Lama tak dapat bau laut,” Adriana tersenyum.

Adli menoleh ke arah Adriana. Dia tergelak kecil. Wajah Adriana ditenung lama. Bibir Adriana yang merah itu masih mengukir senyum.

“Yana.. nak pergi Teluk Batik tak?” Adli mula mengukir senyuman.

Baru sahaja Adriana ingin membuka mulut, beberapa orang gadis datang menghampiri mereka.

“Awak ni, Lee The Result. Betul tak?” gadis yang berbaju kemeja merah bertanya.

“Ya, saya,” balas Adli sambil tersenyum. Menyesal tak pakai sunglasses tadi dengan snow cap, Adli mula berkira-kira dalam hati.

“Kan aku dah kata. Memang dia,” gadis yang bertudung putih pula menyampuk. “Boleh tak kalau kami nak tangkap gambar dengan awak?” soalnya teruja.

Adli tersenyum. Wajah manis Adriana dipandang. Adriana mengangkat kening, kemudian dia mengangguk. Dia menyembunyikan senyuman. Macam ni rupanya kalau dah jadi artis. Adli mula mengambil tempat berdekatan dengan gadis-gadis itu. 

“Cik, boleh tolong snapkan?” seorang gadis datang menghampiri Adriana. Dia menghulurkan kamera digitalnya kepada Adriana. Tanpa rasa kekok, Adriana menyambut kamera itu.

Ready.. three, four!” sekeping gambar berjaya diambil. Disaat Adriana ingin menghulurkan kembali kamera itu, gadis-gadis tadi memaksanya mengambil beberapa keping gambar lagi. 

Adriana mengambil beberapa keping gambar, seperti yang dipinta tanpa sebarang rungutan. Orang ramai yang mula sedar akan kehadiran jejaka kacak bernama Adli Syafiq itu terus menghampiri Adli untuk mengambil gambarnya. Walaupun tidak dapat bergambar dengan Adli, mereka tetap mengambil gambarnya. Adli tidak henti-henti tersenyum. Apabila ada yang menghulurkan tangan, disambutnya juga.

“Lagilah cik!” gadis yang berkasut tumit tinggi pula mengarahkan Adriana untuk menjadi jurugambar mereka.

Adli mula rasa tidak senang. Dihampirinya Adriana, dan kamera tadi dihulurkan kembali kepada salah seorang gadis-gadis tersebut.

“Alaa.. Lee. Tangkaplah gambar dengan kitorang lagi. One by one pulak,” gadis berbaju merah itu cuba merayu.

“Saya bukan tak nak, tapi.. saya datang dengan this lady. Tapi, fans saya suruh dia jadi photographer pulak. Tak bestlah macam tu,” Adli menyuarakan rasa di hati. Kesian Yana, desis hatinya.

“Tak apalah Adli. Aku okay je,” celah Adriana.

In case kalau nak ambil gambar dengan saya lagi, this lady mesti ada sekali. Boleh?” Adli memaut bahu Adriana. 

Adriana membulatkan biji matanya. Terkejut dengan perbuatan Adli. Takkan la lakonan depan Razin tu bersambung pulak kat sini? Adriana menelan air liur. Peminat-peminat Adli menjeling Adriana geram. Akhirnya, mereka terpaksa akur dengan permintaan Adli. Adli tersenyum bangga. Biarlah aku kena gosip lagi. Aku tak kisah. Asalkan perempuan yang digosipkan tu, Adriana Izdihar. Senyum di bibir Adli kian mekar.

1 ulasan:

Arisa Ienari berkata...

salam sis ad sambungan lg x sis..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...