Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

15 Oktober 2015

Di Sampingmu [11]

ADELIA QAISARA membelek wajah di cermin. Dia mengenakan sepasang baju kurung moden berwarna merah jambu yang diperbuat daripada kain lace. Wajahnya disolek nipis oleh jurusolek. Dia tidak tahu apa yang berlaku di luar biliknya. Hatinya gementar menanti detik bakal ibu mertuanya menyarungkan cincin di jarinya. Pandangan dilemparkan ke arah barangan hantaran yang tersusun kemas di atas katil. Pihak lelaki menghantar tujuh dulang hantaran berbalas sembilan daripada pihak perempuan. 

Adelia Qaisara ditemani oleh Annur, Hannah, Nadhira dan Dhia. Seketika kemudian, terdengar bacaan doa daripada ustaz yang dijemput khas hari itu. Adelia Qaisara menadah tangan, memohon keberkatan daripada Allah. Dia tidak henti-henti berdoa dalam hati agar segalanya berjalan lancar. Nampaknya, bacaan doa itu tadi menandakan yang dia selamat menjadi tunangan Adam Farhan.

“Akak, nak sarung cincin dah ni,” ujar Dhia setelah bacaan doa tamat. Dia masih leka dengan kameranya. Setiap sudut bilik itu kini dipenuhi dengan tetamu perempuan dan jurugambar.

Datin Hafizah tersenyum melihat bakal menantunya yang nampak berseri. Adelia Qaisara hanya tersenyum kecil, lalu tunduk. Sebentuk cincin emas putih disarungkan ke jari manis Adelia Qaisara. Dia bersalaman dengan Datin Hafizah. Tidak lama kemudian, mereka keluar dari bilik. 

Adam Farhan yang baru sahaja masuk ke dalam rumah terpaku apabila melihat kecantikan Adelia Qaisara. Bola matanya segera dilarikan di saat matanya bertembung dengan mata Adelia Qaisara. Dia bersalaman dengan para tetamu dan duduk di pelamin kecil yang tersedia. Hari itu dia hanya mengenakan sehelai kemeja lengan pendek berwarna merah jambu dan berseluar putih. Adelia Qaisara mengambil tempat di sebelah Adam Farhan untuk sesi fotografi.




USAI sahaja majlis pertunangan, semua tetamu pulang ke rumah. Yang tinggal hanya keluarga Adam Farhan dan keluarga terdekat Adelia Qaisara.

“Tak sangka Sara dah nak kahwin,” ujar Puan Shamsiah, ibu saudara Adelia Qaisara.

Adelia Qaisara yang baru sahaja menukar pakaian hanya tersenyum tawar. Dia tidak tahu bagaimana hendak beriaksi.

Puan Shamsiah selalu sahaja membandingkan Adelia Qaisara dengan anak-anaknya. Kononnya, anak-anak dia belajar di luar negara. Masing-masing ada cita-cita yang tinggi. Tidak hairanlah sekiranya mereka berkahwin lewat. Baginya, harta adalah segala-galanya. Adelia Qaisara? Bijak, tetapi tidak memikirkan masa depan. Puan Shamsiah tersenyum sinis.

“Baguslah kahwin awal. Kita dulu pun kahwin masa umur belasan tahun. Sara dah dua puluh,” balas suaminya, Encik Hussin.

“Tak adalah. Saya pun seronok juga. Kacak tunang si Sara ni. Untung badan. Shakira, nanti cari la bakal suami macam Adam ni. Handsome, kereta besar, kaya,” tambah Puan Shamsiah. Ada nada menyindir dalam kata-katanya.

Adelia Qaisara dan yang lain terpempan.

“Maksud Mak Ngah?” tanya Adelia Qaisara.

“Nanti, bila dah kahwin, tak payah kerja. Duduk rumah je, goyang kaki. Haa.. tadah je tangan dapat duit,” jawabnya sambil menjeling Adelia Qaisara.

“Maafkan Sara. Tapi, kalau Mak Ngah rasa Sara kahwin dengan Adam sebab duit, Mak Su silap. Sara sendiri pun dah ada duit. Buat apa Sara nak mintak dengan orang lain?” Adelia Qaisara mula naik angin. Nada suaranya juga cuba dikawal.

“Kak Siah, kalau akak datang sini semata-mata nak menghina anak kami, lebih baik akak balik. Saya bukan menghalau. Tapi hari ni majlis untuk orang rasa gembira, bukan majlis bermasam-muka,” sampuk Tan Sri Salleh.

Puan Shamsiah menjeling.

“Jom, bang! Kita balik!” ajak Puan Shamsiah. Anaknya Suzila hanya mematung. “Hey, Zila! Mari balik!” jeritnya lagi.

“Pak Su, Mak Su, Sara.. Zila balik dulu, ye. Maafkan mak Zila, dia memang macam tu,” ujar Suzila sambil bersalaman dengan ahli keluarga itu.

“Saya bukanlah nak masuk campur. Tak lama lagi, berbesanlah kita. Kenapa dengan Kak Shamsiah tu?” tanya Dato’ Hisyam setelah Suzila hilang di balik pintu.

“Entahlah, Hisyam. Dia memang macam tu. Anak dialah yang paling baik,” jawab Puan Fatimah.

“Mama, Papa, Pak Cik, Mak Cik, boleh tak kalau Han nak bercakap sekejap dengan Adelia?” celah Adam Farhan. Dia ingin bercakap dengan Adelia Qaisara sebentar.

“Pergilah,” jawab Tan Sri Salleh.

Semua yang berada di situ menala pandangan pada mereka berdua. Mereka tersenyum sesama sendiri. Bagai pinang dibelah dua, itu sahaja yang paling sesuai bagi menggambarkan keserasian mereka.

“Adelia.. okey ke?” tanya Adam Farhan.

Mereka duduk di kerusi taman. Petang itu ditemani dengan angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa. Yang kelihatan, pekerja-pekerja katering sedang mengemas peralatan mereka. Ada yang sedang duduk, ada yang memantau para pekerja bawahan dan ada yang sedang bertungkus-lumus mengemas. Mujurlah makanan habis hari itu. Tan Sri Salleh keluar dari rumah dan menghulurkan sampul surat berwarna putih kepada mereka. Bayaran kerja mereka barangkali.

“Dari sebelum kita bertunang, awak asyik tanya perkara yang sama. Saya okey je. Janganlah risau,” jawabnya kembali. Matanya jatuh pada sebentuk cincin emas putih yang tersarung pada jari manis tangan kirinya.

Actually, saya takut kalau Adelia tak setuju. Legalah saya sekarang. In a month, you’ll be my wife. Thank you,” ucap lelaki itu, jujur.

“Saya pun berterima kasih sebab pilih saya jadi isteri awak. Still, I’m sorry. Kita tak buat majlis resepsi sampai lepas saya habis belajar.”

“Yang itu, saya tak kisah. Kalau ikutkan saya, saya nak buat majlis akad nikah je. Family yang nak buat majlis tu. Ikutkan jelah.”

Adelia Qaisara mencari wajah lelaki itu. Kemudian dia tunduk.

“Saya pun nak buat akad nikah je. Tapi, bagus jugak ada buat resepsi. Kenalah jemput kawan-kawan saya dekat kampus tu.”

Adam Farhan tersenyum.

“Lusa Adelia balik Ipoh, kan? Kebetulan saya ada projek kat Ipoh. If tak keberatan, saya boleh hantar Adelia dengan kawan-kawan balik sana,” ujar lelaki itu lagi.

“Tak menyusahkan ke? Tapi, kenalah tanya parents saya dulu,” jawab Adelia Qaisara.

“Err.. saya dah cakap dengan pak cik dengan mak cik. They said I can send you home. But still, kena tanya Adelialah,” balas Adam Fahan.

“Kalau parents saya kata okey, okeylah.”

Ameer Farhan tersenyum gembira. Ternyata tidak sukar mendekati gadis itu. Adelia Qaisara memberi tindakbalas positif. Dia akan terus mencuba untuk mencuri gadis itu. Menanti sebulan lagi seolah-olah dia harus menunggu lagi bertahun lamanya.

“Lagi satu, Mama nak Adelia tinggal dekat rumah kami, dekat Ipoh. Rumah tu parents saya beli last year. Better duduk rumah tu. Jiran sebelah tu orang Melayu. Lagi selamat. Kalau Adelia nak ke kelas atau pun nak keluar, Adelia boleh mintak tolong mak cik tu jaga rumah. Lagi pun, rumah tu selesa. Walaupun setingkat, rasanya okeylah untuk student macam Adelia dengan kawan-kawan,” jelas Adam Farhan itu.

“Kena bincang dengan housemates dululah. Tapi, err.. sewa.. kira macam mana?” tanya Adelia Qaisara.

“Takkanlah bakal menantu sendiri pun Mama nak suruh sewa. Free je. Duduklah sana sampai habis belajar,” tambah Adam Farhan.

“Kalau macam tu, nanti saya tanya kawan-kawan dulu. Seganlah. Tinggal rumah tu, tapi tak bayar apa-apa.”

“Lahh.. nak segan kenapa? Bayarannya, Adelia kenalah belajar sungguh-sungguh. Boleh jadi engineer macam saya. Lagi satu, if rasa nak pindah rumah, just tell me. I’ll be in Ipoh for two weeks. Lepas tu saya balik KL semula. Rasanya lepas tu kita jumpa time akad nikah. That’s all.”

Adelia Qaisara tersenyum. Baiknya Adam Farhan dan keluarganya. Adelia Qaisara tunduk. Matanya dilarikan pada kenderaan yang membawa katering bergerak meninggalkan kawasan banglo dua tingkat itu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...