Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

24 April 2011

Study Selepas Kahwin? Boleh Ke?

Assalamualaikum and selamat malam..


Layan Mentor jom. Hehe. Dah nak habis dah kot. Aku suka tengok persembahan Nora dengan anak dia tadi. Best jugak. Nasib baik la dorang setakat buat persembahan sebagai penyanyi jemputan. Nyanyi lagu Terlanjur Cinta pulak tu. Suka-suka. Huhu. Keseluruhannya, untuk persembahan malam ni, yang aku rasa ok Salma and Ika je. Aiman ok jugak tapi masih lagi tak boleh nak tandingi dorang berdua. Macam ada banyak lagi yang dia perlu baiki. (Bajet pro je aku ni. Haha) Tapi betul la. Pakej dah ada. Rupa dah ok. Kalau dia boleh mantapkan lagi skill nyanyian dia, tak mustahil dia boleh jadi penyanyi pujaan ramai satu hari nanti. (Peminat Aiman jangan marah cheq no.. ) Huhu.


Malam ni Cik Rimau bukan nak cakap pasal Mentor. Sambil-sambil menaip entri ni, saja je la layan Mentor. Hiburan sampingan. :-) Tadi masa tengah cari-cari idea nak merepek apa malam ni, aku terbaca la status sorang akak office tu kat facebook dia. Status dia buatkan aku terfikir something yang memang selama ni aku nak buat. Yang pernah aku cakap kat kawan-kawan tapi tak tau akan tercapai ke tak. Ini dia status yang dia tulis :


" KAWEN--->MENIKAH and then dapat baby... mampukah wanita memberi tumpuan menyambung belajar??? ataupun amik PHD sepenuh masa menjadi surirumah menjaga anak and "membelai" suami... hahaha... tak tercabar ke suami kalau isteri sambung belajar?? hmmm.. "


Ayat dia aku ubah sikit sebab kejap guna huruf besar, kejap guna huruf kecik. Karang korang pening pulak baca. Ayat yang sama cuma cara ditulis je aku ubah. Ayat still original lagi tau. Bukan ditambah-tambah ye. Korang abaikan ayat-ayat yang kat bawah tu. Aku nak sentuh pasal sambung belajar selepas kahwin. 


Kalau korang pernah baca entri ini, korang mesti faham kenapa aku tak sambung study. Walaupun aku dah kerja sekarang ni,  itu tak bermakna aku dah lupakan niat nak sambung belajar. Dari dulu lagi aku memang nak sangat sambung belajar. Maybe tak ambik sepenuh masa kalau dilihat dari situasi aku sekarang ni. Tapi tak tau la kan. Bila ada kelapangan nanti, tak mustahil aku ambik sepenuh masa. Cuma buat masa ni, mungkin aku boleh buat PJJ or separuh masa je kot. Tapi, mampu ke aku kalau nak buat separuh masa? Penat kerja lagi, nak pergi kelas lepas lepas kerja lagi. Mau pengsan. Huhu.


Aku pernah jugak terfikir, kalau sekarang ni aku tak dapat nak sambung belajar lagi, aku plan nak belajar lepas kahwin je kot. Itupun kalau diizinkan oleh suami aku nanti. Kalau kahwin la. Hak hak hak. Tapi kan, bila aku baca status akak tu tadi, aku rasa betul jugak apa yang dia cuba sampaikan. Masa mula-mula kahwin, mungkin takde masalah sangat kot. Cuba kalau nanti dah ada anak. Macam mana? Banyak jugak yang perlu diberi perhatian. Nak kena siapkan makan pakai suami la, anak lagi. Kalau tak kena gaya, boleh menyebabkan rumahtangga berantakan. Tak nak la sampai macam tu kan..


Kalau takde anak pun, belum tentu boleh handle study dengan family pada masa yang sama. Kemungkinan masa mula-mula mintak izin nak sambung belajar, suami izinkan. Tapi cuba fikirkan. Lama-lama nanti, bila dah semakin busy dengan kerja, assignment la, rumah lagi, dengan suami lagi, boleh ke handle? Pening kepala. Takut lama-kelamaan, banyak kerja-kerja rumah or makan pakai suami terabai. Dah bergaduh pulak kan? Tak pun suami bagi kata dua je. Sama ada pilih family or study? Haru betul kalau sampai jadi macam tu..


Nampaknya kena fikir balik apa yang aku impikan. Kalau belum kahwin ni, memang ok. Masalah pun maybe dari segi kewangan and penjagaan abang aku je kot. Kalau dari segi komitmen, tak banyak yang perlu aku risaukan. Tapi kena la tunggu adik aku habis study dulu. Bila adik aku dah ada kat sini, ada la orang yang boleh jaga abang aku time aku takde kat rumah. Takde la aku risau nak tinggalkan dia sorang-sorang. 


Apa pun, aku still muda lagi. (Muda ke kalau dah 22 tahun?) Maybe masih sempat lagi untuk aku sambung belajar sementara masih bujang ni. Cuma terfikir kalau-kalau aku tak sempat je. Kalau tak sempat sambung study sebelum kahwin, kena la aku mintak kebenaran suami aku nanti. Hope dibenarkan. (Sekali dapat suami kuat jealous, langsung tak dibaginya. Adeh..)



Nota Cik Rimau : Cik Rimau respect kat sesiapa yang boleh bahagi masa kat rumahtangga and sambung study dalam masa yang sama. Kalau dapat result cemerlang, lagi la Cik Rimau kagum. Macam mana ek dorang boleh bahagi masa macam tu? Kena mintak tips ni.. Hehe..(Cik Rimau belum nak kahwin lagi yer.. Saja je terfikir pasal ni. Huhu)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...