Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

22 Mei 2011

Kenangan di Asrama

Assalamualaikum and selamat malam...


Apa korang buat hujung minggu ni? Aku duduk lepak kat rumah je. Malas kot nak merayap. Enam hari bekerja, sehari ambik masa untuk rehat pulak la kan. Takkan nak kerja memanjang. Kerja penat-penat pun, atasan nampak yang buruk je. Masa tekun bekerja buat tak nampak je. Kih kih kih. Terluah perasaan pulak kat sini. :-)


Harini hari Ahad. (Wei Ija.. Semua orang tau harini Ahad ok.) Ya, semua orang tau. Mesti ramai tengah layan Mentor kan? Eleh.. Tak nak mengaku pulak. Huhu. Ok. Kembali kepada tujuan asal aku merepek malam ni. Malam ni, aku saja nak imbas kenangan masa sekolah dulu. Zaman-zaman duduk asrama. And of course aku cerita malam ni sebab ada sangkut pautnya dengan hari Ahad. :-)


Kalau ada antara korang yang pernah duduk asrama, hari Ahad adalah hari yang paling aku and korang tak suka. Betul tak? Agak-agak kenapa? Nak tau? Sebabnya.. Hari Ahad (minggu dapat balik rumah) kena balik asrama semula la. Malas gila bila dah dekat nak balik. Nak packing barang pun macam takde mood je. Yela kan, dah sedap-sedap dapat balik rumah, sekali kena balik ke asrama. Adeh.. Hilang mood je.


Selalunya, dalam pukul 3 petang lagi, arwah abah aku dah suruh siap. Aku ni pulak, saja je lengah-lengahkan. Mandi lambat, iron baju lambat. Makan pun aku saja lambat-lambatkan. Bila arwah abah aku dah tinggikan suara, baru la terhegeh-hegeh nak bersiap. Kalau tak, duduk je la mengadap tv. Faham-faham jela macam mana kehidupan kat asrama ni kan. Tv boleh tengok hari Sabtu je. Time balik rumah je baru merasa tengok tv puas-puas. Kesian kitorang tau. Kadang-kadang, bila sampai kat kelas, kitorang mintak member sekelas yang ceritakan cerita yang kitorang minat. Contohnya cerita korea or drama bersiri yang best. Macam apa je kan. Haha.


Masa adik aku dah duduk asrama (satu asrama dengan aku), aku selalu kenakan adik aku. Aku taknak balik awal. Aku mesti suruh adik aku balik dulu. Kadang-kadang sampai bergaduh berebut nak balik lambat. Kalau masa nak balik rumah pulak, aku berebut nak balik dulu. Kakak yang jahat kan? Haha. Ala.. Kadang-kadang je pun aku dapat. Ingat adik aku bagi ke? Dia pun cengil jugak tau. Kih kih kih. Terpaksa la aku mengalah. Huhu. (Aku tak nak balik awal sebab kena tunggu adik aku pulak kat jeti. Tak suka tunggu lama-lama sebab kadang-kadang ada budak nakal suka kacau kat jeti tu.)


Bila adik aku sampai je, aku naik la sekali dengan geng-geng asrama yang lain. (Kitorang kena naik bot ye kalau nak ke sekolah.) Sampai je ke seberang, kitorang tak terus balik rumah. Ada jugak yang balik dulu. Berat la nak bawak beg jalan sekali. Aku selalu jalan terus. Malas nak turun naik bukit. Sekolah aku tu atas bukit ye kawan-kawan. Aku rela lagi jalan bawak beg terus daripada nak hantar beg dulu then keluar balik. Tak kuasa aku. (Aku pemalas sikit. Hehe)


Selalunye kitorang singgah pasar raya mini kat pekan Manong tu untuk beli barang-barang keperluan kat asrama. Beli la barang mandi ke makanan ke. Kitorang memang suka beli siap-siap. Kalau tak, payah. Dah la kitorang boleh keluar hari Sabtu je. Tu pun bukan semua dapat keluar. Hanya dua or tiga orang je yang dibenarkan keluar. Diorang ni la yang jadi wakil untuk kitorang kirim beli apa-apa. Penat sikit la kalau jadi wakil ni. Aku pernah sekali. Memang penat. Banyak barang nak kena beli. Paling banyak ais kacang la. Berat betul nak bawak. Taubat terus nak keluar. Haha.


Time puasa pulak, bila balik asrama je aku mesti singgah kat bazar Ramadhan yang ada kat pekan tu. Memang ramai gila yang berniaga bila pulan puasa. Makanya, lagi lama la kitorang merayap. Beli makanan banyak gila. Bila berbuka je, semua nak bedal. Sudahnya, berlaku la pembaziran. Orang ni beli makanan ni, orang tu beli makanan lain pulak. Then, masing-masing nak bagi orang lain rasa. Sebab tu la banyak yang tak habis. Kan dah rugi. 


Apa pun, duduk asrama memang best. Yang tak bestnya, bila dapat balik rumah, rasa berat je nak balik asrama. Tapi bila dah sampai tahun terakhir kat asrama, hati rasa berat je nak tinggalkan asrama. Maklumla, tinggalkan untuk forever pulak tu. Memang sedih tol. Aku still rindukan saat-saat bersama dengan kawan-kawan yang gila-gila kat hostel. Nak sekolah balik!!!!! Boleh tak?? Hehe.



Nota Cik Rimau : Sangat happy sebab Salma dapat masuk final. Mula-mula tu geram jugak sebab dia tak layak. Tapi bila Ally Iskandar cakap ada pengumuman, Cik Rimau dah agak dah mesti nak umum yang Salma pun masuk final. Saja je kan TV3 ni nak buat gimik. Huhu.

4 ulasan:

CintaZulaikha berkata...

saya pon nak skolah balik, tapi takmo xm, boley cenggitu..kehkehkeh

Prince Halilintar berkata...

prince dulu pon camtu jgk..bila balik rumah je rase sekejap je pastu nk balik asrama pulak..

tu la terkejut jgk bila tgk salma xdpt masuk mule2..slmt masuk jgk akhirnya

Cik Rimau berkata...

CintaZulaikha : haha.. jom la sekolah balik.. kih3

Cik Rimau berkata...

Prince Halilintar : prince pon dok asrama jugak ek.. best kan dok asrama.. tp syahdu je bile da dpt balik rumah, nak kena balik asrama semula.. sgt xbest.. huhu

minat salma gak ek?? hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...