Followers

MAKLUMAN! MAKLUMAN! MAKLUMAN!

Untuk makluman semua yang masih sudi membaca blog Cik Rimau, mulai 26 Ogos 2013 ni Cik Rimau akan mula post entri novel hasil tulisan arwah adik. Ada sesetengahnya dah siap ditulis. Ada jugak yang baru siap separuh jalan. InsyaAllah Cik Rimau akan cuba habiskan novel-novel yang tertangguh tu. (Ada sesetengah novel ditulisnya hasil idea Cik Rimau. So, maybe boleh tolong sambung.) Harap korang enjoy. Kalau ada sebarang kritikan dan komen untuk penambahbaikan amatlah dialu-alukan. :-)

28 Februari 2011

Kepercayaan Yang Semakin Menghilang

Selamat malam semua. Bebelan terakhir untuk malam ni. Tiba-tiba je rasa nak bukak topik ni. Kepercayaan. Apa yang korang faham dengan perkataan ni? Aku malas nak bukak kamus dewan nak terjemah maksud perkataan ni. Korang pun faham sendiri kan apa yang dimaksudkan dengan perkataan ni. Tak tau jugak sila google. Hehe.

Bagi aku, kepercayaan ni lebih kurang macam rasa yakin jugak la. Kepercayaan jugak boleh menilai sama ada kita ni seorang yang amanah atau tidak. Contohnya macam someone bagitau rahsia kat kita. Kalau kita simpan rahsia tu elok-elok, kita dianggap amanah and boleh dipercayai. Kalau kita pergi sebarkan kat orang lain, nampak sangat kita tak amanah and tak boleh dipercayai. Ada faham? Tak faham jugak, sila buat-buat faham. Hik hik hik.

Tapi pernah tak dalam hidup korang, kepercayaan yang korang bagi kat seseorang dikhianati. Mungkin pernah mungkin tidak. Aku dah banyak kali dah. Sebab tu agak susah nak percaya pada orang. Bukan bermaksud aku langsung tak percaya. Tapi aku lebih berhati-hati dalam bercerita. Takut apa yang aku ceritakan pada orang yang aku percaya, tiba-tiba keluar dalam versi yang lain daripada apa yang cuba kita sampaikan. Tak ke naye?

Dalam dunia kita sekarang ni, mungkin agak payah untuk mencari orang yang benar-benar boleh mendapat kepercayaan kita 100%. Kalau ada pun, tersangatla sikit bilangannya. Bukan la nak kata takde langsung kan. Zaman sekarang ni, family sendiri pun tak tau boleh percaya ke tak. Jangan salah faham maksud aku. Aku maksudkan bagi contoh-contoh kes ayah rogol anak, abang rogol adik, cucu bunuh nenek, emak racun anak and macam-macam lagi. Family kita semua ok kan. So, tak payah la anggap bukan-bukan eh. Ini contoh aku je. Kalau kawan pulak, jarang nak dapat yang betul-betul boleh dipercayai. Bertuah kalau kita dapat jumpa kawan yang boleh dipercayai ni. 

Pokok pangkalnya terpulang pada diri kita sendiri. Kalau kita jujur and amanah, orang akan percaya kita. Kalau diri kita sendiri pun orang lain tak boleh nak percaya, macam mana kita nak dapat kawan yang boleh dipercayai. Ye tak? (Apa aku mengarut ni weiiii...)


Nota Cik Rimau : Sape tengok Begitukah Cinta? Cik Rimau hangin dengan Malik, pakcik sedara Riana tu. Bajet alim padahal samseng. Sian tengok orang tua tu rumah kena lelong. Huhu.

4 ulasan:

Unknown berkata...

dunt trust nobody 100%...

p/s : Atok tengok,kesian nenek dia kan. memang hampeh punya pak sedara

Cik Rimau berkata...

Hehe.. Tau xpe.. Atok memang xpenah lepas pon ek tgok cite tu?? Memang hampeh pun Malik tu.. Sian nenek die kne keluar dr rumah tu.. Huh.. Si Nazril pulak dah buta.. Aiisshh

Unknown berkata...

So far atok tak ponah skip lagilah...yang tiramitsu dulu tu banyak gak skip sobab awal tahun selalu balik lambek

Cik Rimau berkata...

cite tu pon best jugak.. cume ending mcm hampeh skit.. harini tok tgok x? romantik tol dorg ni.. wlupon sorg dah buta, sorg ag still setia and xde ati nak cri lain.. susah nak jpe dlm khdupan realiti..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...